Panos-worstenbroodje na 30 jaar nog steeds publiekslieveling

In 2018 gingen 4.740.525 worstenbroodjes over de toonbank

Erpe-Mere, 5 november 2019 – Het worstenbroodje van Panos viert zijn 30e verjaardag. De populaire warme snack blijft na al die jaren een publiekslieveling. Het worstenbroodje verkoopt relatief gezien het best in Turnhout, Sint-Truiden en Geel. Twee van deze drie steden hebben wellicht niet toevallig een historische band met het (dubbele) worstenbroodje door de traditie van Verloren Maandag.

Het worstenbroodje ontwikkelde zich sinds de lancering in 1989 al snel tot een topper in het assortimenten blijft vandaag een sterkhouder. In de Panos City-winkels was vorig jaar 7,4 procent van alle verkochte producten een worstenbroodje (gewone worstenbroodjes, kippenworstenbroodjes en worstenbroodjes met topping samen). Andere toppers zijn de koffie lungo (zwart), de botercroissant, het broodje kaas en ham en de chocoladekoek.

Worstenbroodjes zijn populair bij alle leeftijdscategorieën van klanten, uitgezonderd de 50-plussers.

Koude dagen vragen om warme snack

De populariteit van het worstenbroodje is makkelijk te verklaren.

“Het is een handig formaat voor on the go,” aldus managing director Karl Selleslags. “Maar de hoofdreden? Veel mensen hunkeren in de loop van de dag naar een klein verwenmoment met een warm tussendoortje. Zeker in de wintermaanden. Een worstenbroodje biedt daar het perfecte antwoord op.”

Dat bevestigen de cijfers. December is de absolute topmaand voor de verkoop van worstenbroodjes, gevolgd door oktober, januari en september. Koude dagen vragen duidelijk om een warme snack.

Story image

De Panos-klanten eten hun worstenbroodje logischerwijs het vaakst rond de middag: 44,6 procent van de worstenbroodjes wordt tussen 11 en 14 uur verkocht. Maar ook in het ‘ochtendblok’, tussen 6 en 11 uur, gaat al 20,8 procent van de worstenbroodjes de deur uit. Een worstenbroodje als stevige start van de dag dus.

Story image

Vlaming opvallend meer tuk op worstenbroodje dan Waal

Wat opvalt in de cijfers, zijn de communautaire verschillen in de liefde voor het worstenbroodje. In Vlaanderen zijn 8,2 procent van de verkochte Panos-producten worstenbroodjes, in Brussel zijn dat er 2,8 en in Wallonië amper 2,6. Dat blijkt uit de analyse van de verkoopcijfers van 75 Panos City-winkels (in stadscentra).

De steden die relatief gezien (aantal verkochte worstenbroodjes in verhouding met het totale aantal verkochte producten) het meest verzot zijn op het worstenbroodje, liggen allemaal in Vlaanderen. Turnhout spant de kroon, gevolgd door Sint-Truiden, Geel en Lommel. Twee steden uit deze top liggen wellicht niet toevallig in de provincie Antwerpen, waar het eten van (dubbele) worstenbroden een historische traditie is op Verloren Maandag. In absolute cijfers zien we dezelfde tendens. Daar spant de Panos-winkel op de Meir in Antwerpen de kroon. Daar worden op jaarbasis het grootste aantal worstenbroodjes verkocht, met een totaal van 55.987 stuks.

Pioniersrol

Panos verkocht als eerste op de Belgische markt het worstenbroodje met frikandel. De warme snack werd door Panos in 1989 in de markt gezet. Het merk pionierde in 1986 ook al door als eerste klassieke bakkerij (met een traditioneel aanbod van broden en koeken) hun aanbod naar belegde broodjes uit te breiden.

Extra versies en toekomstplannen

Het worstenbroodje is meegegaan met zijn tijd. Sinds ongeveer tien jaar is de kipvariant te koop. Vorig jaar lanceerde Panos ook de worstenbroodjes met topping, als pittig extraatje. Klanten hebben de keuze uit het worstenbroodje met Bickydressing, het worstenbroodje special, het worstenbroodje martino special en het worstenbroodje met saus naar keuze. Het klassieke worstenbroodje blijft met 79 procent van het totaal verkochte worstenbroodjes nog steeds de publiekslieveling, gevolgd door het kippenworstenbroodje (10 procent) en het klassieke worstenbroodje met Bickydressing (4 procent).

De ontwikkeling van nieuwe varianten staat op de radar, rekening houdend met de trends in de voedingssector.

Story image

Naar aanleiding van de 30e verjaardag van het worstenbroodje loopt een promo-actie tussen 4 november en 3 december. Twee gewone (kippen)worstenbroodjes kosten dan 3 euro, twee (kippen)worstenbroodjes met topping kosten 4 euro. (De combinatie van een gewoon worstenbroodje en eentje met topping is niet mogelijk binnen deze actie.)

De cijfergegevens in dit bericht zijn gebaseerd op de kassadata van 75 Panos-winkels.

Voor verdere toelichting of vragen kan u contact opnemen met Talking Birds.

Clara Vanmuysen Perscontact