Belg ontbijt minder door tijdsgebrek (daling met 5%)

Erpe-Mere – 25 april 2018 – Panos peilde bij 8 660 respondenten naar hun ontbijtgewoontes. Opvallend minder mensen nemen dagelijks de tijd voor een ontbijt. Tijdsgebrek wordt steeds vaker ingeroepen als oorzaak. Koffie blijft de lijst van populairste ontbijtdranken aanvoeren, maar verliest terrein ten opzichte van koffiespecialiteiten. De Belg blijft tot slot kiezen voor een vrij klassiek ontbijt.

Panos neemt deze enquête af om meer zicht te krijgen op de voedingsgewoontes van de Belgen: “Panos wil een vinger aan de pols houden, zodat weten we op welke trends we best inspelen”, zegt Karl Selleslags, managing director van Panos. “Het is de ambitie van Panos om elke Belg een aangename pauze te geven. Inzicht in wat de Belg in al zijn diversiteit belangrijk vindt en hoe hij zich gedraagt op vlak van voeding, is dus cruciaal.”

We sommen de belangrijkste inzichten voor u op.

Fact 1: Minder mensen ontbijten elke dag

76% van de Belgen ontbijt elke dag, terwijl dat bij de vorige enquête in 2015 nog 81% was. Als hoofdreden geeft de helft van de respondenten aan dat zij of hij hier geen tijd voor heeft (50%), terwijl in 2015 dat voor slechts 21% de belangrijkste oorzaak was.

Fact 2: Van koffie naar ‘koffiespecialiteit’

De populairste ontbijtdrank blijft koffie. Meer dan 58% van de Belgen verkiest nog steeds klassieke koffie boven afgeleide koffiespecialiteiten zoals een cappuccino (16%), maar de specialiteiten winnen aan terrein. In 2015 koos 64% voor de klassieke koffie en slechts 8% voor koffiespecialiteiten.

20% gaat prat op thee (geen wijziging in vergelijking met 2015). Water, melk, chocolademelk en vers fruitsap sluiten het rijtje af. Uit de bevraging blijkt ook dat de Belg ’s morgens de voorkeur geeft aan versgeperst sap in plaats van aangekocht sap.

Fact 3: Klassiek ontbijt blijft populair

Brood en pistolets blijven het populairste ontbijt. Nipt gevolgd door koffiekoeken en ontbijtgranen. Yoghurt, fruit en een warm ontbijt doen het doordeweeks niet erg goed, maar zijn tijdens het weekend dan weer erg geliefd. Opvallend: hartig beleg wordt steeds populairder in vergelijking met zoet beleg.

Fact 4: Snelheid boven smaak en variatie

Slechts 8% houdt rekening met de nieuwe voedingsdriehoek om tot een evenwichtig ontbijt te komen. 23% van de Belgen beweert voor de keuze van het ontbijt met ‘gezondheid’ rekening te houden. Voor 36% van de Belgen moet het vooral snel gaan, waardoor 43% bijna altijd voor hetzelfde ontbijt gaat. Smaak (23%) en variatie (11%) zijn dan minder belangrijk.

Fact 5: Geen weekend zonder brunch

Tijdens het weekend neemt 60% van de Belgen de tijd om uitgebreid te ontbijten. Meer nog: in vergelijking met een doordeweeks ontbijt geeft 33% dan meer aandacht aan smaak en 17% geeft dan meer aandacht aan variatie.

Methodologie

De ontbijtenquête werd door Panos online afgenomen bij 8 660 klanten (27% mannen, 73% vrouwen) tussen 15 december 2017 en 31 januari 2018. Neem voor meer informatie graag contact op met annelies@talkingbirds.be. Ze brengt u graag in contact met de experten bij Panos om deze resultaten te duiden.

Annelies Boddez Talking Birds Public Relations